Aftenskolens kommunikation

Det er helt afgørende, at en aftenskole er synlig i sit lokalområde. Jo mere synlig, desto nemmere er det at få deltagere til kurser, foredrag og andre aktiviteter. 

Dertil kommer, at det også er vigtigt at være synlig i forhold til både kommunen og samarbejdspartnere. 

Husk dog, at den bedste synlighed kommer af de ting, I gør! Og der skal naturligvis være sammenhæng mellem det, I siger, og det I gør.

Tænk derfor gerne synlighed ind i alt, I gør:

  • Synlighed omkring jeres aktiviteter - Lav rollups, plakater, skilte eller lignende, de steder I har aktiviteter, så deltagerne kan se, hvor de hører til - og andre kan se jer også. Måske kunne I også lave t-shirts med skolens logo til underviserne. Det kunne give mening i en svømmehal, eller tilsvarende steder, hvor andre passerer forbi.
  • Deltag i byfester, Kulturnat, markedsdage mm. - Det skaber genkendelse - også selvom det ikke giver tilmeldinger direkte. Og det giver også synlighed over for kommunen, samarbejdspartnere og andre.
  • Brug alle kanaler/medier - Kommuniker regelmæssigt via egne kanaler - men også gerne via lokale medier og sociale medier som fx 'Alt om ...' eller 'Det sker i ...'
  • Synlighed omkring jeres kontor - Hvis I har kontor og/eller faste lokaler et centralt sted, så sørg for at vis det med logo og navn, så forbipasserende mindes om, at I eksisterer.
  • Lobbyisme - Det er vigtigt at være synlig i forhold til din kommune. Som minimum er det godt at kende kommunens ansvarlige for aftenskoleområdet, men det er endnu bedre, hvis I har repræsentanter i samråd og/eller folkeoplysningsudvalget.
  • Husk den røde tråd - Det er vigigt, at I har en designlinje, som I bruger konsekvent. Det hjælper med til, at omverdenen nemt genkender jer. Se mere om dette her.

På disse sider kan du få inspiration og tips til en lang række områder inden for kommunikation og synlighed. Tøv ikke med at kontakte os, hvis der er noget, du savner eller vil vide mere om.

[Herunder lægges bokse med link til underliggende sider]

Senest opdateret 6. marts 2025

Martinh

Martin Hansen

Kommunikationskonsulent