Kursustekster
Når du skal beskrive aftenskolens kurser på hjemmeside, trykte kataloger med videre, er det vigtigt, at det er beskrivelser, der giver læseren lyst til at tilmelde sig. Herunder har vi lavet en tjekliste, du kan følge, når du skal skrive en kursustekst, der sælger kurset til målgruppen.
DOF KursustekstMaskine
DOF har lavet et værktøj - DOF KursustekstMaskine - der kan hjælpe dig med at lave tekster, der lever op til nedenstående tjekliste. Værktøjet er bygget i AI-systemet ChatGPT, og du kan læse mere om det her.
Husk også SEO
Hvis dine kursustekster skal ligge på hjemmesiden, er det også vigtigt, at de kan blive fundet, når potentielle deltagere søger efter kurser på nettet. Derfor er det vigtigt, at du tænker SEO (søgemaskineoptimering) ind i teksterne. Det kan du læse mere om her.
Tjekliste - Kursustekster
- Målgruppe
Afklar hvem du vil henvende dig til. Meget gerne en helt konkret person.
- Find relevante søgeord
Hvilke ord er relevante for målgruppen ift. dette kursus?
- Overskrift/titel
Giv kurset en beskrivende titel. Brug relevante søgeord som fag, niveau, tid og sted.
- Indhold
Giv informationer, der er relevante for målgruppen – ikke for underviseren eller skolen. Pas på internt sprog (”Vi fortsætter hvor Gurli slap …” eller ”hensyntagende”). Brug rigtige fagord.
- Brug et aktivt, levende og personligt sprog
- Skriv kort og klart
- Skriv i nutid
- Brug ’du’ og ’vi’
- Udsagnsord frem for navneord (Hellere ’vejleder’ end ’vejledning)
Godt: ”Vi arbejder med keramik”, ”Du får lov til at udfolde dine kreative evner” og ”Vi vejleder dig”.
Mindre godt: ”Der arbejdes med keramik”, ”Der er mulighed for kreativ udfoldelse” og ”Der gives vejledning”.
- Strukturer indholdet
- Brug korte sætninger og afsnit
- Det vigtigste først
- Brug mellemrubrikker, punktopstillinger osv.
- Husk flødeskum
- Inviter ind i kursuslokalet/skab stemning
- Brug følelser og personlighed
- Skab tryghed
- Billeder, film, links og meta
- Billeder og film kan underbygge teksten og vise stemning (Husk alt-tekst)
- Links kan give mulighed for at søge mere information
- Meta-titler og meta-beskrivelser er gode for SEO
- Læs korrektur!
